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Education professors featured in unique publication spotlighting B.C.'s Francophone Community

January 12, 2023

Drs. Isabelle Côté and Cécile Bullock, along with eleven other researchers across six universities have collaborated on a unique book about British Columbia’s Francophone community. 

Entitled La francophonie de la Colombie-Britannique : éducation, diversité, identités [The Francophone Community in British Columbia: Education, Diversity, and Identities], published by Les Presses de l’Université Lavel, this new book offers a unique portrait of the Francophone community by discussing issues such as education rights, educational policy, teacher training, and inclusion and diversity in French-language schools and other settings.

The book’s co-editor, Geneviève Brisson, says that “by reading this book, you will discover a Francophone that is still largely unknown but linguistically rich thanks to the diverse origins of British Columbians.”

One of the topics covered in this new publication is teaching and learning French as a second language in the face of new educational policy directions in B.C. Dr. Bullock believes it has been particularly instructive to work on policies relating to the learning of languages—and in particular, the teaching and learning of French—because this sort of policy work has the potential to promote the linguistic and cultural diversity of the province of British Columbia. 

This unique experience allowed Dr. Bullock to forge links with other researchers who do not often publish together, fostering collaboration with Dr. Rémi Léger of the Department of Political Science at SFU. This interdisciplinary outlook on local Francophone communities and their dynamics contributed to making this project a great collective achievement in the service of languages education more broadly.

Another highlighted topic in the publication is the integration of Indigenous perspectives and the key challenges for non-Indigenous French immersion teachers. “It was an honour to publish a chapter on this incredibly important issue, especially in a Francophone minority context”, shares Dr. Côté. “Working with colleagues who have different expertise and perspectives on the Francophone minority context in B.C. is critical not only for the B.C. Francophone community, but for communities across the country.”

Learn more about the book, now available in print and digital versions.

Dres Isabelle Côté et Cécile Bullock, ainsi que onze autres chercheurs de six universités canadiennes, ont collaboré à la rédaction d'un livre unique sur la communauté francophone de la Colombie-Britannique.

Publié par Les Presses de l’Université Laval sous le titre La francophonie de la Colombie-Britannique : éducation, diversité, identités, cet ouvrage offre un portrait unique de la communauté francophone en abordant une variété d’enjeux tels les droits scolaires, les politiques éducatives, la formation en enseignement, l’inclusion et la diversité dans les écoles et dans les espaces franco-colombiens.

La coéditrice du livre, Geneviève Brisson, mentionne « que sa lecture permet la découverte d’une francophonie encore largement méconnue, mais qui est riche sur le plan linguistique grâce à la grande variété des origines des Britanno-Colombiens et Britanno-Colombiennes ».

L'un des sujets abordés dans cette nouvelle publication est l'enseignement et l'apprentissage du français comme langue seconde face aux nouvelles orientations des politiques éducatives en Colombie-Britannique. Mme Bullock estime qu'il a été particulièrement formateur de travailler sur les politiques relatives à l'apprentissage des langues - et en particulier, l'enseignement et l'apprentissage du français - car ce type de travail politique a le potentiel de promouvoir la diversité linguistique et culturelle de la province de la Colombie-Britannique.

Cette expérience unique a permis à Mme Bullock de tisser des liens avec d'autres chercheurs qui ne publient pas souvent ensemble, favorisant ainsi la collaboration avec le Dr Rémi Léger du département de science politique de SFU. Cette perspective interdisciplinaire sur les communautés francophones locales et leurs dynamiques a contribué à faire de ce projet une grande réalisation collective au service de l'enseignement des langues au sens large.

Un autre sujet mis en avant dans la publication est l'intégration des perspectives autochtones et les principaux défis pour les enseignants non autochtones de l'immersion française. « Ce fut un honneur de publier un chapitre sur cette question incroyablement importante, surtout dans un contexte de minorité francophone », partage Mme Côté. « Travailler avec des collègues qui ont une expertise et des perspectives différentes sur le contexte de la minorité francophone en Colombie-Britannique est essentiel non seulement pour la communauté francophone de la Colombie-Britannique, mais aussi pour les communautés de tout le pays. »

Vous pouvez en apprendre plus ou vous procurer ce livre en version digitale et papier au lien suivant : Les Presses de l’Université Laval

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